MOBİL TEKNOLOJİ ADIMLARI: DOĞRU VE ZAMANINDA YAPILAN İLKYARDIMIN ÖNEMİ - iSGhaber.com.TR | Türkiye'nin İSG Haber Ajansı


MOBİL TEKNOLOJİ ADIMLARI: DOĞRU VE ZAMANINDA YAPILAN İLKYARDIMIN ÖNEMİ

İSG HABER AJANSI

6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunun devreye girmesi nazarımda ülkemiz ve çalışanlar için devrim niteliğinde bir karardı. Kanun işletmelere ve çalışanlara ciddi sorumluluk ve haklar getirdi. Katılır mısınız bilmem ama aralarında en ciddi yenilik işletmelerde çalışan sayısına bağlı olarak ilkyardımcı personel bulundurulması zorunluluğu oldu. Kelime anlamıyla ilkyardım; Ani olarak ortaya çıkan hastalık veya yaralanma durumunda; kişinin hayatını korumak, sağlık durumunun kötüleşmesini önlemek ve iyileşmesine destek olmak amacıyla olay yerindeki mevcut imkânlarla yapılan hızlı ve etkili müdahalelerdir.

Önceden planlanmayan ve beklenmedik bir anda hastalanan veya kazaya uğrayan birey yada bireylere olay yerinde bilinçli ilk yardımcıların müdahale etmesi ve hayat kurtarma zincirinin ilk adımlarının başlatılması hayati önem arz etmektedir. Yapılan bir araştırma bireylerin ilkyardım
bilgilerini ölçmek ve doğru uygulamalar için eğitim gereksinimlerini saptamak ve bu doğrultuda zamanında ve doğru ilk yardım yaklaşımlarını kolaylaştıracak mobil aplikasyonlar geliştirmek amacıyla planlanmıştır.
Araştırmacılar tarafından hazırlanan 27 soruluk anket formu, İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu bünyesindeki programlarda, ilkyardım dersi alan öğrenciler tarafından uygulanmıştır. Örnekleme tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenmiş ve araştırmaya İzmir ilinde yaşayan, 18-100 yaş arasında 390 kişi dâhil edilmiştir. Araştırmaya katılmayı kabul eden kişilere anketler yüz yüze uygulanmış ve uygulama sırasında eksik ya da yanlış bilgiler öğrenciler tarafından belirlenerek, gerekli bilgilendirmeler yapılmıştır.
Araştırma sonucunda ilkyardım konusunda yetersiz bilgi düzeyine sahip olmalarına rağmen kişilerin kendi bilgilerini yeterli zannederek müdahale yapabildikleri saptanmıştır. Katılımcıların % 91,5'i sağlıkla ilgili acil bir durumda araması gereken numarayı (112) biliyor olmasına rağmen, profesyonel tıbbı müdahale gerektiren kimi durumlarda belirtilen aranma oranı %5 seviyelerine kadar düşmektedir. 112 acil sağlık hizmetlerinin aranması gerektiği fikri trafik kazaları, kalp krizi gibi durumlarda en yüksek düzeye erişmektedir. İlkyardım gerektiren diğer durumlarda ise kişilerin müdahale yaklaşımlarını basite aldıkları ve kendi çözebilecekleri durumlar olarak algıladıkları saptanmıştır.
Yapılan çalışma şunu açıkça göstermekte 112 acil sağlık hizmetleriyle ile ilgili önemli düzeyde bir farkındalık olduğu tespit edilmesine rağmen, bu bilginin gerekli tüm acil durumlara uyarlanmadığı görülmektedir. Aynı zamanda katılımcıların ilkyardım konusunda can kaybına veya kalıcı sakatlıklara yol açabilecek yanlış ve eksik bilgi-becerilerinin oldukça yaygın olduğu anlaşılmaktadır. Bu nedenle ilkyardım eğitiminin yaygınlaştırılması ve uygulamalı tekrarlar ile verilmesi, mobil aplikasyonlar geliştirilmesi, yanlış uygulamaları ve bu durumlara bağlı ölüm oranlarını azaltacaktır. 

İSG Haber Twitter sayfamızı takip etmek için tıklayınız

İSG Haber Linkedin sayfamızı takip etmek için tıklayınız

İSG Haber Instagram sayfamızı takip etmek için tıklayınız

İSG Haber Google İşyeri sayfamızı takip etmek için tıklayınız

İSG Haber Facebook sayfamızı takip etmek için tıklayınız

Kaynak için tıklayınız (Dr. Müslüm Güney)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ILO ve ASO ortaklığında İŞMEP projesi başlatıldı

Salgının 2'nci yılında İSG politikaları değerlendirmesi açıklandı

Gemi söküm işçileri ölümle burun buruna çalışıyor